دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   دوره 6 شماره 1 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه کوثر، دانشکده علوم پایه و فنی، گروه کامپیوتر، بجنورد، ایران.
2- دانشگاه الزهرا، دانشکدۀ علوم ریاضی، گروه کامپیوتر
چکیده:   (2099 مشاهده)
بازی ورونوی، یک مدل هندسی ساده برای مسائل جانمایی رقابتی تسهیلات با دو بازیکن ارائه می­دهد. بازی ورونوی با دو بازیکن (سفید و سیاه)، در یک ناحیه پیوسته و محدود (یک بعدی یا دو بعدی) به‌عنوان صفحه بازی، انجام می­شود. در مدل تک دوری، ابتدا بازیکن سفید تمامی مهره­های خود را که نقطه هستند، روی صفحه بازی قرار می­دهد. سپس نوبت به بازیکن سیاه می­رسد تا تمامی نقاط خود را قرار دهد. سپس صفحه بازی براساس معیار نزدیکی فاصله، بین دو بازیکن تقسیم شده و بازیکنی که مساحت بیش‌تری از ناحیۀ بازی را از آن خود کرده است، برنده بازی شناخته می­شود. در این مقاله، بازی ورونوی "وزن­دار" تک دوری در نواحی یک بعدی و دو بعدی بررسی می­شود. در بازی ورونوی وزن­دار، سرویس­گیرندگان می­توانند علاوه بر معیار نزدیکی فاصله برای انتخاب سرویس­دهنده، کیفیت امکانات آن را نیز مد نظر قرار دهند. براین اساس، در ناحیه یک بعدی دو حالت مختلف از تسهیلات (همسان و غیرهمسان) را بررسی می‌کنیم و  نشان می­دهیم در بازی ورونوی وزن­دار تک دوری بازیکن سیاه دارای استراتژی برد است.
متن کامل [PDF 447 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: علمی پژوهشی بنیادی | موضوع مقاله: جبر
دریافت: 1396/7/19 | ویرایش نهایی: 1399/4/18 | پذیرش: 1397/8/7 | انتشار: 1398/11/5 | انتشار الکترونیک: 1398/11/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.