دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   دوره 6 شماره 3 صفحات 386-373 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، khademi@azad.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده:   (2136 مشاهده)
پیشرفت­ های اخیر شبکه ‏های اجتماعی آنلاین به ویژه کاربردهای آن در دنیای فناوری و اطلاعات مدرن، موجب گسترش چشم گیر نظریه ­های گراف و بازی­ شده است و توجه بسیاری از محققان ریاضی، متخصصان علوم کامپیوتر و تحلیل­گران آماری را به خود جلب کرده است. یکی از ویژگی‏ های مهم و کلیدی شبکه‏ های اجتماعی این است که گسترش روابط بین افراد می‏توانند در تصمیم ‏گیری آنها، تأثیر به ­سزای داشته باشد. لذا یکی از مباحث مطرح و کاربردی در شبکه­های اجتماعی، یافتن تأثیرگذارترین و بانفوذترین افراد در راستای بیشینه­سازی تأثیر فعالیت­ های آنها در ایجاد تبلیغات ویروسی در خرید کالا، پخش شایعات مخرب، انتشار اخبار کاذب، مهندسی انتخابات و ... است. در این مقاله، ابتدا به بررسی انتشار میان گره ‏ها با استفاده از مرکزیت مقدار شاپلی، تقسیم یک شبکه به جوامع کوچک‌تر و مدل آبشاری در نظریه ­بازی­ ها می‌پردازیم. سپس برای یافتن تأثیرگذارترین و با نفوذترین افراد در گراف شبکه­ های اجتماعی الگوریتم CSCS پیشنهاد گردیده که روی مجموعه داده ‏های مختلفی پیاده­ سازی شده است. در نهایت، نتایج الگوریتم پیشنهادی با نتایج سایر الگوریتم‏ های موجود مقایسه شده است.
متن کامل [PDF 882 kb]   (374 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مستقل | موضوع مقاله: جبر
دریافت: 1397/3/28 | ویرایش نهایی: 1399/10/7 | پذیرش: 1397/11/9 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.