دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   دوره 7 شماره 1 صفحات 126-111 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی، دانشکدۀ علوم ریاضی و کامپیوتر، گروه علوم کامپیوتر ، nushin_shahrokhi@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی، دانشکدۀ علوم ریاضی و کامپیوتر، گروه علوم کامپیوتر
چکیده:   (1194 مشاهده)
تجزیه نامنفی ماتریس یک رویکرد جدید برای کاهش ابعاد داده‌ها است. در این روش با اعمال محدودیت نامنفی بودن داده‌های ماتریس، ماتریس به اجزایی تجزیه می‌شود که این اجزا تفسیر پذیرتر هستند و داده‌ها را به بخش‌هایی تقسیم می‌کنند که داده‌های موجود در این بخش‌ها ارتباط خاصی با هم دارند. در این مقاله از این خاصیت تجزیه نامنفی ماتریس، برای تجزیه ماتریس امتیازات کاربران به کالاها در سامانه‌های توصیه‌گر استفاده می‌کنیم. بدین‌ترتیب که ماتریس امتیازات را تجزیه می‌کنیم به‌گونه‌ای که کاربران با علایق مشابه تشخیص داده می‌شوند. در این مقاله به‌منظور کمینه‌سازی اختلاف بین ماتریس اصلی و فاکتورهای تجزیه، از روش منظم‌سازی استفاده می‌کنیم به‌طوری ‌که ضرایبی از نرم فاکتورهای تجزیه را در معادله تجزیه اعمال می‌کنیم که در یک فرایند به‌‌روز رسانی ضربی، داده‌های فاکتورهای تجزیه را کنترل می‌کنند. نتایج عددی روی مجموعه داده‌های موی‌لنز نشان‌گر دقت بیش‌تر روش پیشنهادی ما در پیش‌بینی امتیازات کاربران به کالاها است.
 
متن کامل [PDF 691 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: جبر
دریافت: 1397/7/17 | ویرایش نهایی: 1400/3/3 | پذیرش: 1398/8/6 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.