در این مقاله با استفاده از یک رویکرد تلفیقی فازی به حل مساله فروشندگان دورهگرد چند ایستگاهی به عنوان یک مساله بهینهسازی دوهدفه میپردازیم. این رویکرد، با تعریف مفهوم جدید چیرهگی فازی، به هر یک از بردارهای توابع هدف مساله، یک درجه نزدیکی گوسی متناظر میکند که بر اساس آن امکان رتبهبندی و در نتیجه مقایسه جوابهای پارتو در یک مساله بهینهسازی چندهدفه فراهم میشود. به عبارت دقیقتر، با استفاده از این رویکرد، مساله بهینهسازی چندهدفه را میتوان به صورت یک مساله بهینهسازی تکهدفه در نظر گرفت. در این مقاله با تلفیق مفهوم چیرهگی فازی و یک الگوریتم فراابتکاری مانند شبیهسازی تبریدی حل مساله فروشندگان دورهگرد چند ایستگاهی را مورد مطالعه قرار میدهیم. برای این منظور، با انجام شبیهسازیهای مختلف، عملکرد این رویکرد پیشنهادی را ارزیابی میکنیم. نتایج عددی حاکی از تأثیر این رویکرد در بهبود کیفیت جوابها و همچنین کاهش زمان محاسباتی حل مساله میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |