[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
شناسنامه نشریه
 صاحب امتیاز
دانشگاه خوارزمی
 مدیر مسئول
دکتر رضا عرفی
 سردبیر
دکتر  شهنام جوادی
 مدیر داخلی
دکتر مجتبی رمضان نسب
کارشناس مجله
نیره زمانی نهوجی

 شاپا چاپی
 2546- 2588
 شاپا الکترونیکی
 2554- 2588
MSRT-CODE
a22b3da30fee1eb

 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
دوره 9 شماره 3 صفحات 177-147 برگشت به فهرست نسخه ها
حل عددی مسئله تبلیغات رقابتی با رویکرد یک بازی دیفرانسیلی تصادفی با استفاده از روش ترکیبی هم‌محلی چلیشکوف و تکرار در سیاست
محمد حیدری1 ، زهرا نیکوئی نژاد یزدی 2، قاسم برید لقمانی1
1- دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد ، z.nikooeinejad@yazd.ac.ir
چکیده:   (85 مشاهده)
در عرصه تبلیغات همواره موقعیت‌هایی وجود دارند که در آن افراد یا شرکت‌ها به‌منظور یافتن فرصت‌های بازایابی و جلب‌نظر مشتریان در یک فضای رقابتی به تبلیغ محصولات خود می‌پردازند. در این مقاله چندین هدف دنبال می‌شود. در ابتدا به تاریخچه‌ای از توسعه کاربردهای بازی‌های دیفرانسیلی در مدل‌سازی موقعیت‌های استراتژیک در تبلیغات رقابتی اشاره شده است. سپس مسئله را در یک بازار دوجانبه و تحت تاثیر عدم قطعیت در چارچوب یک بازی دیفرانسیلی تصادفی معرفی می‌کنیم. تعیین استراتژی تعادلی برای این مسئله، مستلزم حل یک دستگاه معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی غیرخطی موسوم به دستگاه معادلات همیلتون-ژاکوبی است. هدف دیگر این مقاله پیشنهاد یک روش محاسباتی کارا و مناسب برای حل دستگاه معادلات همیلتون-ژاکوبی مذکور است. روش پیشنهادی برای حل مسئله، ترکیبی از روش‌های هم‌محلی مبتنی بر ماتریس عملگر مشتق چندجمله‌ای‌های چلیشکوف و روش تکرار در سیاست است. یکی از معایب روش‌های هم‌محلی برای حل معادلات دیفرانسیل غیرخطی، لزوم حل دستگاه جبری غیرخطی حاصل از پیاده‌سازی روش است. مزیت استفاده از الگوریتم تکرار در سیاست این است که به‌جای یافتن جواب یک دستگاه معادلات دیفرانسیل جزئی غیرخطی، کافی است دنباله‌ای از دستگاه‌های معادلات دیفرانسیل جزئی خطی را حل کنیم. همگرایی روش پیشنهادی با جرئیات بیان می‌شود. در پایان نتایج حاصل از حل دستگاه معادلات همیلتون-ژاکوبی با استفاده از الگوریتم تکراری پیشنهادی را بیان می‌کنیم.  
واژه‌های کلیدی: دستگاه معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی همیلتون-ژاکوبی، بازی دیفرانسیلی تصادفی، تبلیغات رقابتی، چندجمله‌ای‌های چلیشکوف، ماتریس عملگر مشتق، روش تکرار در سیاست
متن کامل [PDF 1471 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مستقل | موضوع مقاله: ریاضی
دریافت: 1399/8/30 | ویرایش نهایی: 1402/12/1 | پذیرش: 1401/2/2 | انتشار: 1402/10/18 | انتشار الکترونیک: 1402/10/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari M, Nikooeinejad Yazdi Z, Barid Loghmani G. Numerical solution of competitive advertising problem with a stochastic differential game approach using a combined Chelyshkov collocation with policy iteration method. پژوهش های ریاضی 2023; 9 (3) :147-177
URL: http://mmr.khu.ac.ir/article-1-3152-fa.html

حیدری محمد، نیکوئی نژاد یزدی زهرا، برید لقمانی قاسم. حل عددی مسئله تبلیغات رقابتی با رویکرد یک بازی دیفرانسیلی تصادفی با استفاده از روش ترکیبی هم‌محلی چلیشکوف و تکرار در سیاست. پژوهش های ریاضی. 1402; 9 (3) :147-177

URL: http://mmr.khu.ac.ir/article-1-3152-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش‌های ریاضی Mathematical Researches
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4640